Thomas Cook Nederland is door de rechter in Amsterdam failliet verklaard. Voor de circa tweehonderd medewerkers is collectief ontslag aangevraagd. In de komende weken zal de curator in gesprek gaan met potentiële kopers voor het bedrijf of onderdelen daarvan. Er zouden zich al enkele geïnteresseerden hebben gemeld.
Een en ander heeft Thomas Cook Nederland in een persverklaring naar buiten gebracht.
In de afgelopen week is nog gezocht naar mogelijkheden voor Thomas Cook Nederland om zelfstandig of in samenwerking met Thomas Cook-bedrijven in andere Europese landen verder te gaan. Maar dit is niet gelukt, waardoor het bedrijf naar eigen zeggen geen andere keus had dan faillissement aan te vragen voor de Nederlandse organisatie.
Afgelopen week vroeg het Britse moederbedrijf al faillissement aan. Thomas Cook was een van de grootste reisconcerns ter wereld. Het vakantie-imperium kampte al langer met financiële problemen en torste een grote schuldenlast mee. Een uiterste reddingspoging mislukte ruim een week geleden, waarna in Groot-Brittannië het doek viel voor het moederbedrijf. Thomas Cook Nederland verzorgde jaarlijks voor zo’n 400.000 Nederlanders vakanties.
Thomas Cook Nederland failliet: wat zijn je rechten?
Het faillissement van de Nederlandse tak bekent dat Nederlanders die bij Thomas Cook geboekt hebben een beroep moeten doen op de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).
Nederlandse reisaanbieders zijn verplicht om zich te verzekeren tegen financieel onvermogen, door zich bijvoorbeeld aan te sluiten bij een garantiefonds of een losse verzekering. Het bekendste garantiefonds in Nederland is de SGR en daar is Thomas Cook Nederland bij aangesloten.
De SGR staat garant voor het vooruit betaalde reisgeld. Op het moment dat een reisaanbieder in financiële problemen komt, zorgt het fonds ervoor dat jij je geld terugkrijgt of dat je je reis alsnog kunt (af)maken.
Reizigers die hun volledige reis bij Thomas Cook hebben geboekt, zitten dus goed. Maar hoe zit het met reizigers die er bijvoorbeeld alleen een losse vliegticket hebben geboekt en hun hotel elders zelf hebben uitgezocht?
Losse overeenkomsten van luchtvervoer vallen helaas niet onder de garantieregeling van de SGR. Reizigers die er alleen een vliegticket hebben gekocht, krijgen dus niet via de SGR hun geld terug.
Maar: volgens het Europese recht hebben ook deze reizigers recht op een teruggave van de reissom of terugkeer van hun vakantiebestemming zonder extra kosten, zegt Europees commissaris Věra Jourová (Justitie en Consumentenrechten). Ze tekent aan dat gestrande reizigers om assistentie kunnen vragen bij consumentencentra in een van de 28 EU-landen.
Ook voor Thomas Cook België valt doek
Ook Thomas Cook België is op de fles. Net als bij de Nederlandse tak is het bij de zuiderburen niet gelukt om nog een oplossing te vinden voor Thomas Cook. Daarom ziet de directie in België zich genoodzaakt om alsnog "de boeken neer te leggen".
"De tsunami die door het faillissement van de Thomas Cook Group werd veroorzaakt bleek te groot", staat in een verklaring. Vorige week waren al drie Belgische vennootschappen van de reisorganisatie, waar in totaal 75 mensen werkten, failliet verklaard.
Het was de bedoeling om met de vierde vennootschap, Thomas Cook Retail België, een doorstart te realiseren. Die vennootschap was met ruim vijfhonderd medewerkers verantwoordelijk voor de Belgische Neckermann-winkels en Thomas Cook-shops. Voor een doorstart was er op korte termijn wel miljoenen aan financiering nodig. Ondanks gesprekken met meerdere partijen slaagde het bedrijf er niet in om hierover een akkoord te bereiden.
Thomas Cook was een van de grootste reisconcerns ter wereld. Het vakantie-imperium kampte al langer met financiële problemen. Een uiterste reddingspoging mislukte ruim een week geleden, waarna in Groot-Brittannië het doek viel voor het moederbedrijf.